عدالت از اهداف اساسی بعثت پیامبران الهی است

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به این که عدالت از اهداف اساسی بعثت پیامبران الهی است، گفت: عملکرد سالم نهاد خانواده تضمین‌کننده سلامت جامعه خواهد بود و اساس زندگی زناشویی و خانوادگی از نظر قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام بر عدالت و رعایت حقوق طرفین است.

عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حاشیه بیست و یکمین پیش نشست ملی پنجمین گنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام که در محل سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد به خبرنگار آستان نیوز اظهار کرد: یکی از ارکان اساسی جامعه اسلامی است که نقشی تعیین‌کننده در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ایفا می‌کند.
وی افزود: عدالت از اهداف اساسی بعثت پیامبران الهی است و در دین اسلام که خاتم ادیان الهی است، اجرای عدالت در جامعه بشری هدف اصلی است. در آیات و روایات و در سیره عملی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت ایشان نیز عدالت به صورت اصلی بنیادین مطرح گشته و مورد تأکید بسیاری قرار گرفته است.
طالبی تصریح کرد: اسلام اهمیت خاصی به عدالت داده و آن را شرط اساسی برای تحقق سعادت و کمال انسان و جامعه می‌داند. عدالت الهی زیربنای اجتماعی است و عدالت خداوند به عنوان یکی از اصول بنیادی اسلام است و انکار عدل در واقع مساوی است با انکار اسلام.
وی ادامه داد: عدالت در اسلام به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود. عدالت فردی به معنای رعایت حقوق و تکالیف فردی است و عدالت اجتماعی به معنای رعایت حقوق و تکالیف اجتماعی و در چهار بخش تقسیم شده است: عدالت قضایی، عدالت اصلاحی، عدالت سیاسی و عدالت اخلاقی.
طالبی اظهار داشت: عدالت محور خانواده یکی از موضوعات مورد توجه معصومین(ع) است. آنان بر لزوم رعایت عدالت در روابط خانوادگی تأکید فراوان داشته‌اند. عملکرد سالم نهاد خانواده تضمین‌کننده سلامت جامعه خواهد بود و اساس زندگی زناشویی و خانوادگی از نظر قرآن کریم بر عدالت و رعایت حقوق طرفین است.

کد خبر 3433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha