مناظرات امام رضا(ع) الگویی موفق برای گفتگوی ادیان و مذاهب است

تولیت آستان قدس رضوی مناظرات امام رضا(ع) را الگویی موفق برای گفتگوی میان ادیان و مذاهب دانست.

 به گزارش عتبه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی  در دومین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» که در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با تأکید بر اینکه تمام ادیان الهی برای هدایت و رشد جامعه انسانی به وجود آمدند؛ اظهار کرد: تفاوت ادیان توحیدی در مرتبه آنهاست که آن هم به دلیل رعایت اقتضائات زمان بوده است.
وی با بیان اینکه ادیان توحیدی موجب رشد جامعه بشری هستند، این ادیان را منشاء وحدت و اتحاد بشریت دانست و افزود: بدخواهان و دنیا طلبان ابتدا تلاش کردند ادیان الهی را از خاصیت بیاندازند و سپس پای را فراتر نهادند و تلاش کردن این‌ها را منشاء اختلافات و نزاع قرار دهند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در دهه‌های اخیر مصلحان و رهبران ادیان توحیدی مسئله گفت‌وگوی ادیان را به صورت جدی مطرح کردند و نشست‌های علمی مختلفی در کشورهای گوناگون تشکیل دادند؛ حال آنکه قرن‌ها پیش حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان ولی و حجت خدا، رهبران تمام ادیان را به مناظره و گفت‌وگو دعوت کردند و در این زمینه اهتمام وافری بر گفت‌وگوی میان ادیان داشتند و خود جلسات را مدیریت و رهبری می‌کردند.
وی تصریح کرد: خداوند را شاکریم که در زیر سایه نام مبارک حضرت رضا(ع) که مبدع گفتگوی ادیان و مذاهب هستند، این سنت حسنه استمرار پیدا می‏کند؛ مطالعه و تحلیل مناظرات امام رضا(ع) چه به لحاظ محتوا و چه از حیث شیوه قابل توجه است که می‌تواند یک الگو کاملا اطمینان‌بخش را برای ما ارائه کند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: توجه نسبت به نوع، محتوا و شیوه مناظرات امام رضا(ع) می‌تواند الگو بسیار موفقی برای برای گفتگوی میان ادیان و مذاهب پیش روی ما قرار دهد. لذا امیدوار هستیم بتوانیم به برکت این مضجع شریف و نام مبارک امام رضا(ع) این حرکت انسانی، بشری و توحیدی را در همه عالم گسترش دهیم.
وی گفت: یکی از نکاتی که از رهبر معظم انقلاب آموختم این است که معظم له معمولا در مواجه با گزارش‌های مختلف اجرایی، علمی، دینی و... یک پرسش مطرح می‌کنند و آن هم این است که با انجام این کار چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود و خروجی انجام این کار چیست؟
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برگزاری چنین همایش‌هایی برای زیبایی ویترین نیست بلکه باید به خروجی آن کار بیاندیشیم و تا زمانی که در حوزه مسائل علمی و بحث‌های دانشگاهی و حوزه‌ای مشغول باشیم، با دشمنی نیز مواجه نخواهیم شد؛ اما هنگامی که قرار باشد نتیجه این بحث‌ها در جامعه اجرایی شود، آنگاه مشکلات و موانع خود را نشان خواهند داد.
وی با بیان اینکه باید آمادگی مقابله با مشکلات پیاده سازی نتیجه این همایش‌ها در جامعه را داشت؛ گفت: فعالیت‌های عملی تا زمانی که در مراکز علمی باشد، دشمنان با آن کاری ندارند اما هنگامی که خروجی آن بخواهد عملی شود، آنگاه بدخواهان و دشمنان انسانیت و بشریت به میدان می‌آیند، لذا در این نوع همایش‌ها و نشست‌ها ضمن پرداختن به مباحث علمی باید برای رفع مشکلات امتداد اجتماعی این مباحث در جامعه نیز تدبیری اندیشیده شود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی تأکید کرد: در مقابل آنهایی که به دنبال منازعه و تخاصم میان ادیان هستند باید گفتگوی ادیان ایجاد کرد؛ بنابراین در این همایش‌ها در کنار مباحث علمی، محتواسازی و تولید اندیشه، باید راهکارهای ترویج گفتگوی ادیان در جوامع بشری و نحوه روبه رو شدن و رفع موانع آن را بررسی کرد.

کد خبر 3480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha