مقام صاحب الزمان(عج)، مهم ترین زیارتگاه شیعه در شهر تاریخی حِلّه عراق

حِلّه، شهری در قسمت مرکزی عراق است که گفته می‌شود سیف‌الدوله مَزْیَدی در اواخر قرن پنجم آن را در جانب شرقی فرات بنا کرده است. مهم­ترین زیارتگاه­ شیعه در حله، مقام صاحب الزمان(عج) است.

عتبه نیوز؛ دکتر سعید طاووسی مسرور. حِلّه، شهری در قسمت مرکزی عراق است که گفته می‌شود سیف‌الدوله مَزْیَدی در اواخر قرن پنجم آن را در جانب شرقی فرات بنا کرده است. این شهر نزدیک ویرانه‌های شهر قدیم بابلِ، در حدود نود کیلومتری جنوب بغداد، در مسیر مستقیم شهرهای کوفه و نجف به بغداد، و در حدود پنجاه کیلومتری مشرق شهر کربلا قرار دارد و امروزه مرکز استان بابل است. این شهر از اواسط قرن ششم و سرتاسر سده ­های هفتم و هشتم پررونق‌ترین مرکز علمی شیعه و مقر و مَدرَس بزرگ‌ترین علما و فقهای شیعه بود و خاندان‌های علمی متعددی چون آل‌بطریق، آل‌نَما، آل‌طاووس، آل‌مطهر در این شهر ظهور کردند.

مهم­‌ترین زیارتگاه­ شیعه در حله، مقام صاحب الزمان(عج) است. در دست خطی از مرحوم محمد علی یعقوبی (۱۳۱۳ - ۱۳۸۵ﻫ.ق) خطیب و شاعر مشهور عراقی، به رسم زیارت این مقام در شب­های جمعه تصریح شده است که ظاهرا این رسم برگرفته از حکایتی است که افندی در ریاض العلماء وحیاض الفضلاء نقل کرده که بنا بر آن، امام زمان (عج) به فردی به نام ابن ابی جواد نعمانی فرموده که شب و روز جمعه در حله خواهد بود.  
 

مقام صاحب الزمان(عج) در حله در نگاره‌ای از کتاب «بیان منازل سفر عراقین»


این مقام امروزه در منطقه سنی‌­نشین حله واقع شده است. در حال حاضر این مقام اتاقی کوچک با مساحت ۳۵ متر مربع است که به علت قرار گرفتن در بازارهای قدیمی شهر، میان مغازه‌ها محصور شده است و تنها از سمت جنوب، یک ورودی کوچک دارد در اواخر دوره صدام حسین در سال ۱۴۲۲ (۲۰۰۱ م) با عنایت آیت الله الظمی سیستانی و تلاش­های مؤمنان خیّر نوسازی شده و گنبد آن کاشی­کاری و سقف آن آینه‌­کاری شده است.

مقام صاحب الزمان(عج) در حله در نگاره‌ای از کتاب «بیان منازل سفر عراقین»

                                     عکس از حسنین شرشاحی، در:  مجلة الاحرار، ش ۷۸۹، ۲۸ جمادی الآخرة ۱۴۴۲، ص ۴۸


شواهد تاریخی نشان‌­دهنده اهمیت و وسعت مقام در گذشته است. بنا بر گزارش ابن بطوطه (درگذشته ۷۷۹ ﻫ.ق) در سفرنامه­‌اش، در قرن هشتم هجری مقام داخل بازار نبوده است بلکه نزدیک بازار بزرگ حله بوده است. به علاوه در آن زمان، مقام صاحب الزمان (عج) بخشی از مسجد جامع کبیر حله بوده است چنان که امروزه نیز دقیقا پشت همین مسجد واقع شده است.
 

مقام صاحب الزمان(عج) در حله در نگاره‌ای از کتاب «بیان منازل سفر عراقین»

                                     عکس از حسنین شرشاحی، در:  مجلة الاحرار، ش ۷۸۹، ۲۸ جمادی الآخرة ۱۴۴۲، ص ۵۰


نگاره­‌ای جالب از مقام صاحب الزمان(عج) در نسخه خطی کتاب بیان منازل سفر عراقین سلطان سلیمان خان اثر نَصوح مَطراقچی (درگذشته ۹۷۱) که به شماره ۵۹۶۴ در کتابخانه دانشگاه استانبول نگهداری می‌شود، نشان می­‌دهد که مقام در سال ۹۴۳ یعنی سال تألیف کتاب، بنایی بزرگ با سه گنبد و یک مناره بوده است. این نسخه خطی نفیس که گزارش لشگرکشی سلطان سلیمان قانونی به ایران از ۹۴۰ تا ۹۴۲ است، حاصل دانش و هنر نصوح مطراقچی از همراهان اردوی سلطان عثمانی است. 

مقام صاحب الزمان(عج) در حله در نگاره‌ای از کتاب «بیان منازل سفر عراقین»

منبع: ایبنا

کد خبر 359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha