از گسترده ترین طرح آموزش مجازی قرآن توسط حرم رضوی چه می دانیم؟

همزمان با شب نیمه شعبان و برگزاری ششمین دوره قرعه کشی طرح «من قرآن را دوست دارم»، سومین مرحله آموزشی این طرح قرآنی در سراسر کشور به صورت مجازی آغاز شد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی اظهار کرد، اجرای مراحل اول و دوم  طرح «من قرآن را دوست دارم» شامل آموزش روخوانی قرآن کریم و زیبا خوانی و تصحیح قرائت نماز در بستر فضای مجازی را موفقیت آمیز عنوان کرد و افزود: این طرح قرآنی در بازه زمانی بیش از یکسال با استقبال خوب قرآن دوستان مواجه شده و توانسته در سراسر کشور، علاقه‌مندانی را به خود جذب کند. به گونه‌ای که افراد از ۸ تا ۷۱ سال از مشاغل مختلف در این طرح ثبت نام کرده‌اند. استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان به ترتیب بیشترین استقبال را از این طرح قرآنی داشته‌اند.

آموزش ۳۸ هزار قرآن آموز در این طرح 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمسعود میریان در ادامه با توجه به پایین بودن سرانه درست روخوانی و صحیح خوانی قرآن در کشور، هدف از اجرای این طرح را گسترش فرهنگ قرآن خوانی و آموزش روخوانی قرآن در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: برای ترغیب بیشتر مردم به آموزش قرآن و حضور در این طرح قرآنی، قرعه کشی از بین کسانی که از ابتدای طرح در دوره آموزشی شرکت کرده و موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند، صورت می‌گیرد. تاکنون۶ مرحله قرعه کشی با حضور شرکت کنندگان طرح در مناسبت‌های مذهبی طول سال برگزار شده که ۹۰ نفر از برگزیدگان این طرح جوایز خود را دریافت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: ششمین مرحله قرعه کشی طرح «من قرآن را دوست دارم» شب گذشته در مسجد مقدس جمکران برگزار و یک جایزه ۱۴ میلیونی و ۱۴ جایزه یک میلیون‌ تومانی به قید قرعه به شرکت کنندگان این طرح اهدا شد.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر در قالب ۷۰۰ کلاس مجازی از سراسر کشور از آموزش‌های۵۰۰ نفر از استادان برتر این طرح قرآنی بهره‌مند شده‌اند و برای ۱۰ هزار نفر گواهینامه الکترونیکی صادر شده است. امید داریم بتوانیم در افق آینده، حداقل یک میلیون و حداکثر ۸ میلیون از جامعه را تحت آموزش این طرح قرار دهیم.

پشتیبانی قرآنی در فضای مجازی 
وی با اشاره به مزایای اجرای طرح «من قرآن را دوست دارم» تصریح کرد: اگر چه این طرح در فضای مجازی برگزار می‌شود اما قرآن‌آموزان در بستر فضای مجازی نیز با استاد در ارتباط هستند و اساتید پشتیبان به رفع اشکال قرآن آموزان و راهنمایی آنان می‌پردازند.
میریان اظهار کرد: برای اطلاع رسانی و تبلیغ بیشتر این طرح قرآنی، در ایام نیمه شعبان نیز میز خدمت طرح «من قرآن را دوست دارم» با حضور اعضای دبیرخانه این طرح ملی در حرم مطهر رضوی، زیارتگاه خواجه ربیع و سایر بقاع متبرکه شروع به فعالیت کرده است و به تشریح و معرفی این طرح به علاقه‌مندان می‌پردازند. همچنین معرفی این طرح در اپلیکیشن رسمی حرم مطهر رضوی با نام «نسیم رضوان» افزوده شده و بنا بر هماهنگی‌های انجام شده قرار است معرفی طرح «من قرآن را دوست دارم» در سامانه پیامکی حرم مطهر رضوی به شماره ۸۸۰۰ و  اپلیکیشن‌های «رضوان» و  «باد صبا» نیز افزوده شود.

روش‌های ثبت‌نام در این طرح ملی
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این طرح معنوی می‌توانند با ثبت نام در سامانه www.quranlove.ir و دانلود ۱۴ فایل آموزشی هر یک از مراحل مورد نیاز نسبت به شرکت در این طرح اقدام کنند. پس از ثبت نام در سامانه این طرح و تکمیل ظرفیت کلاس به تعداد ۲۵ نفر، کلاس‌های آموزشی برای قرآن آموزان برگزار می‌شود. پشتیبان به عنوان معلم با شرکت‌کنندگان در پنج نوبت تماس می‌گیرد. اساتید پشتیبان این طرح پس از تشکیل کلاس، وظیفه راهنمایی، رفع اشکال و آزمون نهایی را انجام خواهند داد. پس از آزمون شفاهی اگر متقاضی نمره لازم را کسب کرد، آزمون الکترونیک هم در همان سامانه انجام خواهد شد و گواهینامه الکترونیک برای قرآن آموز صادر می‌شود. بعد از صدور گواهینامه برای کسانی که در آزمون قبول شده‌اند، آنها می‌توانند با کد ملی خود وارد سامانه قرعه کشی شده و از جوایز آن بهره‌مند شوند.
طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» از تیرماه سال ۱۴۰۰ همزمان با میلاد حضرت رضا(ع) آغاز به کار کرد و تا به امروز برگزاری این طرح قرآنی از سوی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با همکاری اعتاب مقدسه ایران اسلامی و بقاع متبرکه همچون حرم‌های حضرت عبدالعظیم حسنی، حضرت شاه‌چراغ، حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی بقاع و امام‌زاده‌ها و دو مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی ادامه دارد.
این طرح به صورت خودآموز در ۶ مرحله روخوانی و روانخوانی قرآن، زیبا خوانی و تصحیح قرائت نماز، تفسیر و تدبر در قرآن، تجوید، صوت و لحن و حفظ موضوعی و ترتیبی برگزار می‌شود که مرحله اول شامل روخوانی و روانخوانی قرآن سال گذشته و مرحله دوم آموزش تصحیح قرائت نماز نیز خرداد سال ۱۴۰۱ شروع شده است. این دو مرحله تاکنون به صورت موفقیت‌آمیز در سطح کشور برگزار شده و توانسته افرادی را از شهرها و روستاهای مختلف  به خود جذب کند.

منبع: آستان نیوز
کد خبر 371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha