«پنداره تحریف قرآن»؛ ترجمه رساله علمی «القول الفاصل فی الرد علی مدعی التحریف» منتشر شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، «پنداره تحریف قرآن»؛ ترجمه رساله علمی «القول الفاصل فی الرد علی مدعی التحریف» منتشر شد.

به گزارش عتبه نیوز، اثر حاضر فارغ از اهمیت اصل موضوع، ترجمه این رساله را ناظر به چند ضرورت علمی و اجتماعی می‌داند، نخست آنکه شبهات علمی و دینی همچنان در فضای درون مذهبی و بینامذهبی در حوزه مسئله تحریف در قرآن روانه می‌شود که باید در قبال آن‌ها موضع روشنی اتخاذ کرد. دوم آنکه مولف رساله از مراجع برجسته دینی در حوزه‌های علمیه شیعه در ایران معاصر است و آراء وی می‌تواند در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.
تحریف معنوی، تحریف لفظی، شرح حال مولف، پاسخ به روایات تحریف، ادله تحریف ناپذیری قرآن کریم، ادله مدعیان تحریف و پاسخ به آنها، روایات دال بر تعداد آیات قرآن، تناسب آیات و سوره‌ها، وقف و انواع آن، استخاره با قرآن کریم و... برخی از مطالب این کتاب است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است، بر اساس اتفاق نظر قاطبه مسلمانان، قرآن موجود بی‌کم و کاست همان کتاب نازل شده از سوی خداوند متعال بر پیامبر اکرم(ص) است که هیچ گونه باطلی در آن راه پیدا نکرده و از هر گونه تحریفی سالم مانده است.
در اصطلاح، تحریف به موارد گوناگونی اطلاق شده است که از آن جمله می‌توان به تحریف معنوی و لفظی نام برد. تحریف معنوی یا تفسیر به رای به این معناست که قرآن را بدون دلیل ثابت و شاهد جدی و بر اساس پیش فرض های باطل تفسیر کنند و در این میان به ضوابط صحیح تفسیری اعتنا نکنند، همچنین طبق عقیده مشهور در میان مسلمانان، تحریف لفظی شامل تحریف به نقصان و زیاده، در قرآن رخ نداده است. 
پدیدآور این اثر سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی یکی از مراجع برجسته دینی در حوزه‌های علمیه شیعه در ایران معاصر است که آراء وی می‌تواند در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و از دیدگاه‌های عالمانه گروهی در خور نگرش از علمای مکتب اهل بیت(ع) در این زمینه نمایندگی کند. 
همچنین این رساله عملا با پا نوشت‌های توضیحی فراوان به قلم محقق ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین جدیدی نژاد همراه شده که بازگرداندن آن به زبان فارسی می‌تواند زمینه استفاده طیف‌های گسترده‌ای از دانشوران را فراهم آورد. 
شایان ذکر است، کتاب «پنداره تحریف قرآن» در شمارگان ۳۰۰ نسخه و در قطع رقعی تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان به مطالعه قرار گرفته است.

کد خبر 3789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha