انتشار ویژه‌نامه «بهار دل‌ها» با محوریت قرآن ویژه رمضان و نوروز ۱۴۰۳

پنجمین ویژه‌نامه مناسبتی توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با عنوان «بهار دل‌ها» به مناسبت ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدوین و منتشر شد.

به گزارش عتبه‌نیوز؛ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مناسبت‌های مختلف، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و رویدادها را به شکلی متمرکز و هم‌افزا در راستای تحقق اهداف علمی و فرهنگی این آستان مقدس انجام می‌دهد. 
تهیه ویژه‌نامه مکتوبی که در کنار تولید سایر محصولات به ترویج معارف دینی و رضوی کمک کند و رویکردی گفتمانی داشته باشد، یکی از این اقدامات است که در دو سال اخیر در مجموعه سازمان به صورت جدی دنبال شده است. 
بنابر این گزارش، چهار شماره ویژه‌نامه در مناسبت‌های گذشته متناسب با فضاهای مختلف به چاپ رسیده است. پنجمین شماره ویژه‌نامه با توجه به همزمانی نوروز امسال با ماه مبارک رمضان، مسئله قرآن محوریت اصلی تدوین این ویژه‌نامه قرار گرفت و تلاش شد با محوریت موضوع قرآن با رویکردی نوآورانه، هنری و عمومی، محتوای آن برای مخاطبان مختلف تهیه و تنظیم شود. 

معرفی بخش‌های ویژه‌نامه

هندسه مشخصی برای ویژه‌نامه بهار دل‌ها طراحی شده است و بجز یک دیباچه، دارای سه بخش اصلی با محوریت سیر تاریخی، معرفتی و تمدنی قرآن و همچنین دو بخش فرعی است. در بخش دیباچه سعی شد به مسئله نوروز و بهار طبیعت، ماه رمضان و بهار قرآن، بهار انسان(نو شدن و تحول انسان) و همچنین بهار حرم مطهر رضوی پرداخته شود. 
در بخش نخست آن تلاش شد نگاهی تاریخی به مسئله قرآن در ابعاد مختلف همچون نزول قرآن، ثبت و ضبط قرآن، سیر کتابت قرآن، تحول خوشنویسی و خطوط کتابت قرآن در دوره‌های مختلف تا دوره قاجار، جلدسازی قرآن و... داشته باشد. بخش دوم این ویژه‌نامه روایتگر معارف قرآن است در این بخش جنبه‌های معرفتی قرآن کریم مد نظر قرار گرفت و سعی شد تا جنبه زندگی‌سازی قرآن به عنوان کتاب هدایت با زبانی متنوع به تصویر کشیده شود. 
در بخش سوم نیز به رویکرد تمدنی قرآن پرداخته شد؛ چراکه قرآن مبنای تمدن اسلامی است و اگر از تمدن نوین اسلامی صحبت می‌شود، تمدنی است که برخلاف تمدن غربی، بنیاد آن قرآن است. 

از جمله محورهای موضوعی این بخش می‌توان به مفهوم تمدن در قرآن، فرآیندها و مؤلفه‌های تمدنی و نگاه قرآن به مسئله پیشرفت (در مقابل آنچه که در تمدن غربی، توسعه گفته می‌شود و ما در تمدن اسلامی مفهوم پیشرفت داریم)، اشاره کرد. ویژه‌نامه در قالب یک اینفوگرافی مفصل، گزارشی درباره عملکرد و فعالیت‌های متنوع قرآنی این آستان مقدس در بخش‌های مختلف هنری، علمی و دانشگاهی، تولیدی و حوزه بین‌الملل به مخاطبان ارائه شده است. 
از آنجایی که نباید فراموش شود مسئله غزه، همچنان مسئله زنده و امروز جهان اسلام است، در صفحات پایانی ویژه‌نامه در قالب روایت داستانی مصور (کمیک استریپ)، موضوع غزه به گونه‌ای به تصویر کشیده شده است تا طیف‌های مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و مسئله غزه را بتوان با زبانی جذاب زنده نگه داشت. 

اثری نوآورانه و جذاب برای سلایق مختلف
ویژه‌نامه بهار دل‌ها دارای بخش‌های جذابی است، همچون ویژه‌نامه‌های پیشین مؤسسه، از قابلیت‌های کیوآرکد در این نشریه نیز بهره گرفته و همچنین از مهمترین شعرهای فارسی در وصف قرآن به همراه تصویرهای زیبایی به عنوان جداکننده‌ها در بخش‌ها استفاده شده است. 
هر بخش اصلی، یک نگارخانه دارد و در آن مهمترین و نفیس‌ترین آثار قرآنی به همراه تصویرها و شناسنامه هر اثر معرفی شده است، در طراحی و صفحه‌آرایی این ویژه‌نامه سعی شد یک قدم به جلو حرکت کرده، در واقع نوآورانه اقدام کنیم تا طیف‌های مختلف سلیقه‌ای را پوشش دهیم. 
در مجموع، ویژه‌نامه مفصلی در بیش از ۱۷۰ صفحه با در نظر گرفتن این نکته که مطالب بسیار مختصر باشد، تهیه شده است. مطالب معرفتی در بخش‌های کوتاه ارائه شده تا مخاطب به آسانی بتواند از آن‌ها استفاده کند. همچنین این اثر به زبان عام با طراحی ویژه ارائه شده است. 
ویژه‌نامه بهار دل‌ها در آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد، چرا که رهبر معظم انقلاب نیز در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ از این فصل بهار طبیعت و بهار قرآن به عنوان «بهار دل‌ها» یاد کردند و عنوانی که ما برای این ویژه‌نامه انتخاب کرده بودیم در کلام ایشان هم جاری شد. 
شایان ذکر است، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با محوریت مکتب هنر رضوی در ایام ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

کد خبر 4063

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha