دوازدهمین همایش علمی و بین‌المللی عتبه کاظمیه با محوریت امام رضا (علیه‌السلام)

تولیت عتبه مقدس کاظمین دوازدهمین همایش علمی سالانه خود را با محوریت معارف و فضائل اخلاقی امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌کند.

عتبه کاظمیه دوازده سال است که همایش های علمی بین المللی خود را در آستان مقدس کاظمین(علیهماالسلام) برگزار می‌کند. همایش هر سال پیرامون معارف و فضائل رفتاری یکی از معصومین و با شعارهای اخلاقی و اعتقادی و اجتماعی شکل می‌گیرد. مثلا شعار همایش دوره دهم «مسأله مهدویت در قالب فلسفه انتظار و مسائل ظهور» بود.همایش پارسال با عنوان «راه و روش پیامبر خاتم، زندگی و هدایت جهانیان است» و با شعار «خداوند هر خیری را از نور پیامبرمان محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آفریده است» برگزار شد.

عنوان دوره دوازدهم این همایش «الامام الرضا علیه السلام؛ منهج النبوة و عمق الامامة و شمس الهدایة»؛ (امام رضا علیه‌السلام؛ بر آئین نبوت، در ژرفای امامت و خورشید هدایت است) می‌باشد که با شعار «بالکاظمین نستعصم و بالرضا نستلهم»؛ (به امام کاظم و امام جواد پناه می بریم و از امام رضا الهام می‌گیریم) همراه است.

هدف از برگزاری این کنفرانس، گسترش فرهنگ اسلامی و تلاش برای نشان دادن ظرفیت‌های جهان شمول آن، نمایش اصول انسانیت در زندگانی امام رضا علیه‌السلام، تقویت روحیه بحث علمی در راستای گسترش تعالیم دینی و آشنایی و ارتباط بین محققان در آستان مقدس امامین کظمین علیهماالسلام بیان شده است.

برنامه اصلی این همایش، کنفرانس علمی است که در آن آثار برگزیده محققان ارائه، نقد، داوری، تقدیر و منتشر می‌شود. تاریخ برگزاری کنفرانس، روزهای جمعه و شنبه ۲۱ و ۲۲ مهر ۱۴۰۲ شمسی مقارن با ۲۷ و ۲۸ ربیع الاول ۱۴۴۵ قمری و برابر با ۱۳ و ۱۴/۱۰/۲۰۲۳ میلادی است. جلسه کنفرانس در صحن حرم مقدس کاظمین برگزار خواهد شد. تولیت حرم کاظمین میزبان شرکت کنندگان خارج از بغداد و خارج از عراق خواهد بود. ضمنا هزینه مالی تحقیق در طرح های پذیرفته شده را متقبل خواهد شد. در حاشیه این همایش علمی، نهمین جشنواره شعر عربی عتبه کاظمیه در ۲۸مهر ۱۴۰۲ مصادف با ۲۰/۱۰/۲۰۲۳ میلادی و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب از ۱۸ تا ۲۸ مهر ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ تا ۲۰/۱۰/۲۰۲۳ بر پا خواهد شد.

دبیرخانه همایش، دوازده زمینه مطالعاتی را برای موضوعات علمی و پژوهشی اعلام کرده است که عبارتند از مطالعات قرآنی، مطالعات فلسفی، مطالعات ادبی، مطالعات شرق شناسی، اخلاق و تربیت، اندیشه و اعتقادات، خانواده و جامعه، همزیستی مسالمت‌آمیز، رسانه و هنر، طب و علوم تجربی دیگر، معماری اسلامی و نسخ خطی.

آستان مقدس کاظمین برای طرح‌های علمی کنفرانس این همایش شروط و ضوابط زیر را مطرح نموده است:

۱. نظریه علمی پیشنهادی در این کنفرانس نباید در جای دیگری ارائه یا منتشر شده باشد.

۲. طرح مباحث باید به صورت تحقیق و تحلیل باشد نه صرف نقل و روایت.

۳. موضوع بحث باید در چارچوب موضوعات مشخص شده در کنفرانس باشد. محقق باید مسأله و محور بحث خود را دقیقا مشخص کند. محور کنفرانس مخصوص امام رضا علیه‌السلام است.

۴. طرح هایی که به دبیرخانه علمی همایش فرستاده می شود در جریان ارزیابی علمی قرار می‌گیرد.

۵. دبیرخانه همایش ملزم به بازگرداندن طرح به محققان نیست.

۶. اصول نگارش و تحقیق در مقاله علمی باید در طرح رعایت شد.

۷. حقوق طرح‌های پیشنهادی در کنفرانس به عتبه مقدس کاظمیه تعلق دارد.

۸. حداقل میزان پذیرش طرح‌ها در جریان داوری ۷۰ درصد است.

۹. آخرین فرصت ارسال چکیده ها ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ شمسی و ۱۵/۷/۲۰۲۳ میلادی است.

۱۰. قالب ارائه طرح در فایل نرم افزار word با فونت (simplified Arabic) سایز ۱۴، بین ۱۵ تا ۲۵ صفحه a۴ تنظیم شده و به ایمیل aljawadain.conf۱۲@gmail.comفرستاده شود.

۱۱. به همراه فایل تحقیق، باید زیست‌نامه(بیوگرافی) محقق نیز ارسال شود.

۱۲. نتایج بررسی و داوری تحقیقات ارسال‌شده بوسیله تماس تلفنی یا ارسال ایمیل به محققان اعلام خواهد شد.


دبیرخانه همایش برای کسب اطلاعات بیشتر شماره تلفن های عراقی زیر را اعلام کرده است:۰۷۸۰۰۳۰۰۲۰۱- ۰۷۷۱۷۴۲۰۶۲۹

کد خبر 744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha