تدوین ۱۰ درسنامه با موضوع عفت ورزی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی

۱۰ درسنامه با موضوع عفت ورزی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تدوین شده و در مرحله‌ تولید است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: ۱۰ درسنامه با موضوع پوشش و عفت‌ورزی نوشته شده است که متناسب با این درسنامه‌ها داستانک‌ها و سناریوهایی نوشته شده و آماده تولید است.
دکتر احد فرامز قراملکی ابراز کرد: در تمدن اسلامی عفت ورزی قلمرو وسیعی دارد که برای این پرونده وسیع درسنامه‌هایی دسته‌بندی شده است یکی از این دسته بندی‌ها عفت ورزی در استفاده از مواد غذایی و منابع است و اصل در استفاده از مواد غذایی به میزان درست و لازم و پرهیز از اسراف است زیرا افراط و تفریط هر کدام به گونه‌ای آسیب‌زا است.
قراملکی تصریح کرد: شاه‌کلید مصرف مواد غذایی که قرآن به آن اشاره دارد، آیه «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» (بخورید، بیاشامید ولی اسراف نکنید) است، گفت: اگر این مهم را رعایت کنیم در واقع بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها حفاظت و تضمین کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه آسیب زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن به فرد و خانواده می‌رسد اما نداشتن عفت کلام می‌تواند آسیب به گروه بزرگی وارد کند، افزود: آثار بی‌عفتی تخریب تدریجی شخصیت فرد را به دنبال دارد و  بی عفتی در گفتار رفته رفته به سمت بی عفتی در رفتار می‌رود از همین رو بی عفتی جنسی آغازش بی عفتی کلامی است.
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: ملاک در گفتار عفیفانه حرمت است و عفت در کلام تبدیل به رابطه خشنود کننده می‌شود و افراد را به هم وفادار می‌کند. 
وی در ادامه به عفت در پوشش اشاره کرد و گفت: ساختار ستیزی در پوشش عوامل زیادی دارد که یکی از این عوامل توجه نکردن به مرز بین دیده شدن و تماشا شدن است از همین رو نیاز به تدوین دو درسنامه ویژه در این خصوص داریم.
قراملکی ادامه داد: در واقع ملاک دیده شدن عرضه هنر و توانایی های درونی است و ملاک تماشا شدن، نشان دادن کالبد و ظواهر است. بنابراین تماشا شدن مصداقی از زیست غیر عفیفانه است که آثار زیان‌باری برای فرد به دنبال دارد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از عفت در پوشش موضوع نگاه عفیفانه مطرح می‌شود، ما انواع ارتباط بصری داریم که یکی از آنها ارتباط غیر عفیفانه است و در مقابل نگاه پاک مطرح است.
قراملکی عنوان کرد: درسنامه‌هایی با کلیدواژه‌های عفت‌ورزی در مباحثی که مطرح شد در حال تدوین است که سعی داریم در مدت زمان کوتاه ۵ تا ۶ دقیقه‌ای سناریوهایی برای آن نوشته و تولید شود.

کد خبر 794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha