برپایی ۱۱۰۰ موکب در مشهد به مناسبت عید سعید غدیرخم

به مناسبت عید سعید غدیرخم ۱۱۰۰ موکب در مشهد برپا می‌شود.

به گزارش عتبه نیوز؛  در و دیوار شهر رنگ‌وبوی عید سعید غدیر خم را دارد. این روزها جای‌جای شهر مشهد نیز به پرچم‌های سبز مزین به نام مولاعلی (ع) آراسته شده است. اعداد و ارقام هم از مشارکت پرشور مردم و هیئت‌های مذهبی برای برگزاری هرچه‌باشکوه‌تر جشن‌های این عید سعید حکایت دارد؛ جشن‌هایی که به‌تازگی در سامانه اطلاع‌یابی جشن‌های مردمی عید غدیر مشهد به نشانی ghadir۸.ir اطلاع‌رسانی می‌شود و تا ساعت ۱۴:۵۰ روز چهارشنبه ۱۱۰۰ برنامه و جشن مردمی در آن ثبت و اطلاع‌رسانی شده است.

براساس اطلاعات این سامانه که به همت ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب‌اسلامی خراسان‌رضوی راه‌اندازی شده است، برگزاری ۴۷۶ جشن، برپایی ۴۴۳ موکب، راه‌اندازی ۱۸۱ کارناوال، ۴۶۲ مورد نورافشانی و برگزاری چهار جشن ویژه کودکان از برنامه‌هایی است که مردم مشهد به مناسبت این عید مبارک تدارک دیده‌اند و گستره برگزاری آن‌ها نیز همه مناطق و محلات شهر را در برمی‌گیرد. البته که این تنها آماری است که در سامانه به ثبت رسیده است و برخی از افراد نیز به‌صورت خودجوش اقدام به برگزاری جشن‌های محلی می‌کنند.

رسالت، میزبان جشن بزرگ مشهد

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به برپایی ۱۱۰۰ موکب در شهر به مناسبت عید غدیر اظهار کرد: اغلب موکب‌ها توسط مشهدی‌ها برپا شده است، اما هیئت‌های مذهبی افغانستان، تاجیکستان و پاکستان نیز در جشن بزرگ خیابان رسالت مشارکت دارند.

خدمات موکب‌ها در حوزه فرهنگی (عفاف و حجاب)، کودک و نوجوان و انواع پذیرایی خواهد بود. چند جشن محوری نیز برای این عید در نظر گرفته شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در خیابان رسالت با فعالیت بیش از ۲۲۰ ایستگاه فرهنگی، خدماتی و پذیرایی برگزار خواهد شد؛ این مراسم از ساعت ۱۷ تا ۲۴ امشب در حدفاصل رسالت ۷۷ و ۷۹ برگزار خواهد شد.

علی قارونی با بیان اینکه جشن‌های خیابانی خوبی در مناطق مختلف شهر، از جمله میدان جانباز، بولوار امامت و...، برگزار می‌شود، گفت: شمار موکب‌ها در سال گذشته به این مناسبت در شهر مشهد ۷۵۰ ایستگاه بود که امسال شاهد رشد صعودی شمار موکب‌ها هستیم.

او ادامه داد: شمار جشن‌هایی که به مناسبت عید غدیر در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا در مشهد برگزار خواهد شد، به هزار جشن می‌رسد. قرار است در پارک ملت بزرگ‌ترین سفره را به مناسبت عیدغدیر توسط هیئت فاطمی آذربایجانی‌ها داشته باشیم و در صورت آماده‌سازی زیرساخت، پذیرایی از ۱۱‌هزار شهروند مشهدی در روز عید صورت خواهد گرفت.

حرم رضوی در نور و سرور

حرم‌مطهررضوی نیز همچون سایر مناسبت‌ها نقطه کانونی این جشن‌هاست و براساس گزارش آستان‌نیوز، مراسم جشن شب عید غدیر، ساعت ۲۰ امشب، با قرائت زیارت امین‌ا... با نوای مداحان حرم‌مطهررضوی آغاز می‌شود و زائران و مجاوران از سخنان حجت‌‎الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، از وعاظ برجسته کشورمان، بهره‌مند خواهند شد. ویژه‌برنامه جشن صبح عید غدیر نیز جمعه، ۱۶ تیرماه، از ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌شود و عاشقان امیرالمؤمنین علی (ع) از دکلمه‌خوانی سیدمهدی اسماعیلی مستفیض خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات‌اسلامی خراسان‌رضوی، نیز عصر جمعه از ساعت ۱۷ در صحن پیامبر اعظم (ص) به ایراد سخنرانی می‌پردازد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسلامی‌فر نیز خطبه غدیر را قرائت می‌کند. مراسم جشن شام عید غدیر نیز ساعت ۲۰:۳۰ جمعه آغاز می‌شود و سخنران این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی است.

جشن‌هایی برای حاشیه شهر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد نیز با اشاره به اکران و فضاآرایی شهری به مناسبت عید ولایت، از برگزاری هزار جشن مردمی و ۱۳۰۰ ایستگاه صلواتی به این مناسبت خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد فلاح خاطرنشان کرد: در دویست نقطه از حاشیه شهر نیز جشن‌های عید غدیر برگزار می‌شود. هم‌زمان با روز عید کارناوال‌های خودرویی شامل ۱۰ کامیونت، ۱۱۰ کاروان خودرو سبک و دویست کاروان موتورسوار در شهر به اجرای مانور خواهند پرداخت.

جشن کیلومتری

محمدرضا حقدادیان، دبیر اجرایی بزرگداشت عید غدیر، در حاشیه شهر مشهد نیز اظهار کرد: در روز عید غدیر، در بزرگراه بابانظر و خیابان مهرآباد جشن چندکیلومتری از ساعت ۴ بامداد با قرائت دعای ندبه آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ با برنامه‌هایی از جمله سخنرانی، جنگ شادی، اکرام سادات، قرعه‌کشی و اهدای جوایز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: شهرآرا نیوز
کد خبر 1519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha