عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود

مشهد ـ نسیم رضوی با برافراشتن شدن پرچم گنبد حرم مطهر امام مهربانی‌ها بر فراز مناره مسجد فاو در عراق وزیدن گرفت و نیروی مضاعفی به رزمندگان در عملیات «والفجر ۸» داد.

عتبه نیوز ـ آزیتا ذکاء؛ عملیات والفجر ۸ با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام، ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و نظامی دشمن وارد کرد و حضور مقتدرانه ایران در این عملیات، سرآغازی بر تزلزل و فروپاشی انسجام نیروهای دشمن بود.
بی‌شک این پیروزی عزتمند ثمره عِطر رضوی بود که با اهتزار پرچم گنبد حرم مطهر امام رئوف بر فراز مسجد فاو عراق وزیدن گرفت. وگرنه با آن همه شیمیایی که عراق روی سر رزمندگان می‌ریخت نمی‌توانستند، حتی یک روز هم در فاو دوام بیاورند.
چهارشنبه امام رضایی این هفته که با هفته دفاع مقدس تقارن یافته ما را بر آن داشت تا به بازخوانی یکی از عملیات‌های غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس بپردازیم که با عِطر رضوی همراه بود. مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

عملیات والفجر ۸ بر رودخانه خروشان اروند
عملیات والفجر ۸ محصول شش ماه مطالعه درباره‌ جزر و مد رودخانه اروند و برنامه‌ریزی برای عبور نیروهای ایرانی از آن رودخانه پهناور و خروشان برای غافلگیری نیروهای متجاوز بعثی بود.
این عملیات خاکی، آبی و تهاجمی، در ساعت ۱۰ شب، ۲۰ بهمن‌ماه سال‌ ۱۳۶۴ از محل خسروآباد روستایی در کرانه اروندرود با هدف تصرف شبه جزیره فاو در جنوب عراق آغاز شد.
در جریان این عملیات غواصان رزمنده ایرانی که در گروه‌های ۱۰ نفره با طناب به هم متصل شده بودند، دل به دریا زده و وارد رودخانه‌ای طوفانی با ارتفاع امواج سه تا چهار متر شدند.
 

عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود



درخواست پرچم گنبد مطهر امام رضا(ع)
اضطراب زیادی را فرماندهان و رزمندگان عملیات والفجر۸ متحمل شدند. اگر رزمندگان اسلام در این عملیات شکست می‌خوردند، معلوم نبود تکلیف ۳۰-۴۰ هزار رزمنده چه می‌شد و چه اتفاقی برایشان می‌افتاد. اگر عراق می‌توانست عقبه جبهه ما را ببندد، در این عملیات هزاران شهید، مجروح و اسیر داشتیم.
بنابراین باید تکیه‌گاه‌های معنوی بیشتر می‌شد. به ذهن فرمانده این عملیات سرلشکر محسن رضایی آمد که از امام رضا(ع) کمک بگیرد. این شد که از خط مقدم به مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی تماس تلفنی گرفت و خواهش کرد پرچم گنبد امام رضا(ع) را برای قوت قلب رزمندگان به جبهه بفرستند.
 
دریافت پرچم کمتر از ۲۴ ساعت
پرچم گنبد مطهر امام رضا(ع) ۲۴ ساعته به دست فرمانده عملیات رسید. سرلشکر رضایی این پرچم متبرک را همراه یک نامه به مرتضی قربانی فرمانده لشکر ۲۵ کربلا فرستاد تا قبل از ظهر پرچم را روی بلندترین مناره مسجد فاو، همان مسجد معروفی که کنار اروند است، نصب کند تا ظهر که بقیه نیروها می‌رسند آقای رضایی به آنها بگوید بالای سرتان را نگاه کنید، پرچم امام رضا(ع) بالاست.
 

عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود



۱۵۰ روز سخت در عملیات والفجر ۸
رزمندگان اسلام ۱۵۰ روز سخت و نفسگیری را برای این عملیات پشت سر گذاشته بودند. سردار مرتضی قربانی از داخل سنگرش که در کنار اروند بود، شرح تیراندازی‌ها را به آقای رضایی گفت و او هم پاسخ داد: «هیچ حرکتی خارج از برنامه تنظیمی انجام نشود. رزمندگان، فقط مأموریت خود را انجام دهند و لاغیر. صبر داشته باشید». چیزی نزدیک به دوازده، سیزده دقیقه آتش دشمن در مسیر ۱۵ کیلومتری اروند ادامه داشت.
 
پرچم متبرک رضوی؛ وعده نصرت خداوند
سردار قربانی مدام فکر می‌کرد، وعده نصرتی که خدا به مومنانش داده، کجاست؟ بعد از این، نزدیک به دوازده دقیقه آتش دشمن تمام شد و بچه‌های قرارگاه به او خبر دادند از فرماندهی کل سپاه برای شما یک نامه به همراه یک بسته آمده است. وقتی نامه و بسته به دستش رسید و بسته را باز کرد، همان نصرت الهی که خدا به مومنانش وعده داده را به چشم خود دید.
او پرچم متبرک را در سنگر باز کرد، شمیم رضوی در سنگر پیچید و جان همه را مَست کرد؛ صدای صلوات و گریه رزمندگان اسلام در سنگر پیچید و چنان فضایی ایجاد شد که همه را برای ادامه کار مصمم‌تر کرد و وحشتی که از ترس لو رفتن عملیات وجود بچه‌ها را فرا گرفته بود از میان رفت.
 

عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود



آزمایش‌های سخت الهی
اینکه غواص‌ها مریض شدند و آتش بی‌هنگام دشمن در همان لحظه شروع عملیات باریدن گرفت، همه آزمایش الهی بود. یعنی خدا می‌خواست تا لحظات آخر آنها را امتحان کند و بعد این همه آزمایش‌های سخت با تابیدن نور امام رضا(ع)، معجزه الهی خود را به آنها نشان دهد.
 
نعمت الهی؛ معجزه الهی
باران می‌بارید که بچه‌ها رسیدند به پشت سیم‌های خاردار و رمز یا زهرا(س) اعلام شد و در ۱۰ دقیقه بچه‌های لشکر کربلا و لشکرهایی که از چپ و راست حرکت می‌کردند خطوط را شکستند و وارد شهر فاو شدند و بعد عملیات پاکسازی و سایر کارها را کاملا بر اساس تمرین‌هایی که پشت‌ سر گذاشته بودند، انجام دادند. سردار قربانی ساعت چهار و بیست دقیقه صبح وارد فاو شد و در همان ابتدا در خاک فاو سجده کرد و نماز شکر خواند و همه بچه‌ها هم کارشان را رها کردند و شکرانه به جا آوردند.
 

عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود



پیروزی در این عملیات با بارش باران
یکی از فرماندهان عراقی اسیر رزمندگان اسلام شد و سردار قربانی از او بابت آماده‌باش شب گذشته و تیراندازی‌شان پرسید که چه شده بود، عراقی‌ها ۱۵ کیلومتر در طول رودخانه شلیک کردند و بعد از ۱۲ دقیقه آتش تمام شد؟ ما فکر می‌کردیم شماها الان در حالت آماده‌باش هستید. پس چه شد؟ چرا هیچ مقاومتی نکردید و بیشترتان را زنده اسیر کردیم؟
فرمانده عراقی پاسخ داد: «دیشب شب تمرین ما بود. لحظاتی بعد از شروع مانور با شروع بارش باران تمرین قطع شد و به ما گفتند که برای استراحت برویم». طی صحبت سردار قربانی با فرمانده عراقی مشخص شد لحظه عملیات به طرز جالبی با لحظه مانور عراقی‌ها همزمان شده بود و آنها در حال تمرین بودند. اینگونه نصرت الهی با بارش باران به پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات انجامید.
 
اهتزار پرچم متبرک رضوی بر فراز مناره مسجد فاو
حوالی ساعت ۹ یا ۱۰ صبح بود که سردار قربانی گفت: «بچه‌ها پرچم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را آورده‌اند» و پرچم را بر بلندترین مناره شهر فاو که گلدسته‌ای فیروزه‌ای رنگ بود در مسجد شیعیان نصب کردند و دیگر نشانه پیروزی‌شان تکمیل شد و در این هشتاد روز نور این پرچم بود که کمک‌شان می‌کرد، وگرنه با آن همه شیمیایی که عراق روی سر آنها می‌ریخت، نمی‌شد حتی یک روز هم در فاو دوام بیاورند.
 

عملیات «والفجر ۸» به شمیم رضوی عطرآگین بود



مهمترین عملیات بعد فتح خرمشهر
عملیات والفجر۸ را شاید بتوان مهم‌ترین عملیات بعد از فتح خرمشهر و رویداد تاریخ جنگ دانست. در پی پیروزی این عملیات بود که ایران توانست دسترسی عراق به آب‌های خلیج فارس را قطع کند و این یک موفقیت بزرگ را بیافریند.
از سوی دیگر این عملیات فرآیند جنگ را از یک افول و سراشیبی خارج کرد و به قول فرمانده این عملیات سرلشکر محسن رضایی، «مهم‌ترین تأثیری که فاو در پیروزی جنگ داشت این بود که دوباره به جنگ استارت زد، به جنگی که داشت رو به سستی و افول می‌رفت».

کد خبر 2285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha